Sabtu, 4 Julai 2009

Nama : Nuraina Farhanah Binti Mohd Suffian
Kelas : 4 Cananga
'
Pada cuti sekolah baru-baru ini, saya sekeluarga telah melawat ke Taman Negara yang terletak di negeri Pahang. Kami ke sana selama tiga hari.
Sampai sahaja di Kuala Tahan, kami singgah di restoran terapung untuk makan tengahari dan solat Zohor. Selepas itu, kami menyeberangi sungai dengan menaiki bot untuk ke Mutiara Resort. Sampai sahaja di Mutiara Resort, ayah saya pergi membuat pendaftaran masuk ke bilik penginapan. Tempat penginapan saya adalah berdekatan dengan hutan. Saya ternampak seekor babi hutan sedang berkeliaran.
Pada hari kedua, saya dan ibu telah ke Lata Berkoh pada waktu pagi. Perjalanan ke sana mengambil masa selama dua jam dengan menaiki bot. Bot yang kami naiki tidak dapat meneruskan perjalanan. Kemudian, kami terpaksa berjalan di dalam hutan selama 30 minit untuk sampai ke Lata Berkoh. Ini adalah kali pertama saya memasuki hutan dan saya agak gementar. Sampai sahaja di sana, saya ingat di sana boleh mandi tetapi ia sangat merbahaya. Namun saya berkesempatan untuk melihat ikan-ikan dan memberi ikan makan. Spesis ikan yang dilindungi di sini ialah ikan kelah. Kemudian kami pulang dengan gembira sekali.
Sebelah petang pula, saya telah pergi ke perkampungan orang asli kaum Batek. Mereka merupakan kaum yang pemalu. Tok Batinnya bernama John Kumbang. Dia menunjukkan cara-cara untuk menghidupkan api dengan kaedah unik menggunakan kayu. Dia juga menunjukkan cara menyumpit untuk memburu binatang.
Pada hari ketiga, saya pergi ke Jambatan Kanopi. Ia adalah jambatan gantung yang terpanjang di dunia. Jaraknya ialah 500 meter. Saya terpaksa memasuki hutan untuk ke Jambatan Kanopi selama 30 minit. Apabila saya melangkah masuk ke jambatan itu, saya mula merasa amat gayat, namun saya memberanikan diri. Pemandangan dari atas jambatan sungguh indah menunjukkan kebesaran dan kehebatan ciptaan Allah.
Pengalaman ini amat bermakna bagi saya. Saya tidak akan melupakan pengalaman ini.