Sabtu, 4 Julai 2009

Melawat Ke Zoo Negara

Nama : Nurul Nadia Bt Khanapi
Kelas : 5 Mangifera

Pada cuti sekolah tahun lepas, saya dan keluarga saya pergi ke Zoo Negara. Pada waktu itu, saya lihat para pengunjung tidak berapa ramai lagi. Ini kerana, kami datang di sana pada awal pagi. Haiwan pertama yang kami lihat di situ ialah gajah dan zirafah. Saya berasa gembira kerana ini kali pertama saya dapat tengok gajah secara dekat.

Selepas lihat gajah dan zirafah, saya dan keluarga saya pergi jalan-jalan sekitar zoo. Semasa tengah jalan-jalan itu, saya dapat lihat banyak binatang. Contohnya seperti singa, harimau, buaya, ular, burung dan macam-macam lagi. Kami juga ada pergi melawat ke tempat orang utan. Saya berasa geli hati tengok telatah orang utan itu. Saya menangkap gambar bersama-sama orang utan itu.

Setelah penat berjalan-jalan, kami pergi ke suatu gerai makan yang ada di situ untuk mengisi perut yang sudah lapar. Selepas mengisi perut, kami pergi jalan-jalan ke gerai cenderamata. Saya lihat banyak cenderamata yang dijual di sini. Contohnya anak patung, baju dan sebagainya. Saya menyuruh ayah saya membeli baju yang terdapat di situ.

Kemudian, kami pergi ke tempat pameran kuda, burung dan ular. Di situ, saya dan kakak saya bergambar bersama-sama haiwan tersebut. Saya berasa takut dan geli untuk memegang ular sawa. Ibu pun tidak berani dan berasa takut juga untuk memegang binatang-binatang tersebut.

Saya dan kakak saya berasa sangat penat kerana kami asyik berjalan-jalan sahaja. Saya tidak melepaskan peluang untuk pergi melihat aksi anjing laut yang terdapat di Zoo. Aksi anjing laut itu sungguh kelakar dan menakjubkan. Kakak saya merakamkan kenangan itu di dalam kamera.

Dalam pukul 2 petang, makcik saya telefon ayah saya kerana dia hendak datang ke rumah pada waktu petang. Kami berasa kelam kabut untuk pulang ke rumah dengan cepat. Mak saya menyuruh ayah saya singgah ke Alamanda untuk membeli lauk untuk mereka. Dalam kereta, kami tertidur kerana terlalu penat berjalan. Akhirnya, saya dan keluarga saya sampai rumah pada pukul 4 petang.

Tiada ulasan: